Кіберспорт давно перестав бути лише розвагою і його соціокультурне значення важко переоцінити. Аудиторія кіберспортивних змагань становить близько 500 млн осіб з щорічним приростом приблизно 16-18%. Про кіберспорт сьогодні у світі знають майже 2 млрд осіб, а його сукупний дохід сягає 1,1 млрд доларів США.

Стрімко розвивається кіберспорт і в Україні. Наприклад, у Києві відбудеться серія шоу-матчів із CS:GO із командами з Норвегії. В умовах всесвітньої пандемії актуальність кіберспорту зросла не лише серед молоді. Динаміка росту спостерігається, як по вертикалі (кількісна), так і по горизонталі (вікова).

Ядро аудиторії складають люди у віковому діапазоні від 12 до 32 років — під аудиторією варто розуміти всіх, хто протягом року дивився трансляції, відвідував турніри, слідкував за новинами, брав участь в змаганнях.

Кіберспорт як соціокультурне явище

Безумовно, кіберспорт як соціокультурне явище, підлягає детальному вивченню та заслуговує уваги з боку державних інституцій. Надзвичайно актуальним є питання використання всього потенціалу кіберспорту для розв’язання соціальних задач.

Проєкт «Відповідальність Ліга UPEA» спрямований саме на розвиток соціального кіберспорту. Створення середовища для комунікації, розвиток нових навичок, налагодження соціальної взаємодії, покращення когнітивних здібностей, психоемоційного та фізичного стану, організація дозвілля, працевлаштування в галузі — ось далеко неповний перелік завдань, які постають перед соціальним кіберспортом.

Діти з інвалідністю, ветерани АТО, люди похилого віку, внутрішньо переміщені особи, діти з багатодітних та малозабезпечених сімей, наркозалежні, засуджені, або ті, які відбули покарання (з метою їх ресоціалізації), батьки дітей з інвалідністю, діти-сироти поступово відкривають для себе кіберспорт.

Соціальний кіберспорт допомагає формувати толерантність у суспільстві, підтримує принцип безбар’єрності, допомагає знайти друзів, підвищити мотивацію та реалізувати свої найсміливіші мрії.

Звичайно, реалізація таких проєктів потребує науково-методичного супроводу. Проведення досліджень щодо впливу системних занять кіберспортом на людину, розробка та адаптація тренувальних планів, психологічна підтримка кібератлетів різних рівнів є пріоритетними завданнями для нашої Асоціації.

Дослідження, які проводяться в Україні

Для досягнення найкращих результатів UPEA залучає до своїх проєктів молодих науковців, студентів, співпрацює з вищими навчальними закладами, профільними міністерствами, приватними дослідницькими агенціями.

Серед найцікавіших дослідницьких проєктів Асоціації хотілось би відзначити «Дослідження впливу системних кіберспортивних занять на функціональний та психологічний стан дітей з розладами аутичного спектру» (учасників проєкту «Відповідальність Ліга UPEA») та дослідження щодо пошуку маркерів для створення психофізіологічного рейтингу кіберспортсмена для прогнозування успішності та коригування індивідуального плану тренувань.

Безперечно важливим для Асоціації є і розвиток кіберспортивної освіти. Адже галузь постійно потребує все більше нових висококваліфікованих кадрів. Меморандуми про співпрацю за цим напрямком підписані з профільними ВНЗ. Ведеться робота по створенню власної кіберспортивної академії.

Хотілося б додати, що якщо зовсім нещодавно вважалось, що кіберспорт — це майбутнє, то сьогодні — воно вже настало, і кіберспорт гостинно відчиняє свої двері для всіх охочих.

Права на статтю належать bit.ua.