Чому в кіберспорті переважають чоловіки? Чи можуть жінки змагатися з чоловіками? Як сприяти створенню кіберспортивного інклюзивного середовища? Ці та інші актуальні питання розглядаються в статті Ліндсей Дарвін, представниці коледжу Нью-Йоркського державного Університету в Кортленді.

Чому в кіберспорті переважають чоловіки?

Потрапляючи в кіберспортивне середовище, жінки й дівчата стикаються з численними перешкодами, пов'язаними як з участю в змаганнях, так і в працевлаштуванні. Зокрема йдеться про домагання з боку чоловіків-кіберспортсменів, токсичну маскулінність, стереотипи й упередження — ми з колегами пишемо про це статтю для журналу Sport Management Review. Саме ці обставини зумовили малу чисельність жінок і дівчат у студентському кіберспорті.

У попередніх дослідженнях уже було встановлено принципову різницю в ставленні до жінок у цій галузі.

Чоловіки — опоненти та глядачі — частіше за жінок сприяють створенню агресивного середовища образами, лайкою та приниженнями на адресу інших гравців — як чоловіків, так і жінок. Чоловіки стверджують, що вони значно вищою мірою — на 20% за результатами мого аналізу — здатні на агресивні вчинки.

Щоб протистояти агресії, гравчині часто не вказують реальних імен і уникають користування голосовим чатом, щоб не видати своєї статі. Професійна гравчиня зазначила в інтерв'ю для нашої майбутньої статті в Sport Management Review наступне:

Токсичності там на 100% вистачає. Доходить до того, що гравчині не хочуть видавати свою стать, щоб уникнути негативу в чаті. Коли чат повниться негативом лише тому, що ти жінка — це не чесно.

Усе це робить кіберспортивне середовище ще непривітнішим до жінок і дівчат. Наприклад, їм нерідко погрожують фізичною розправою та сексуальним насиллям. В інтерв'ю для моєї майбутньої статті одна професійна кіберспортсменка пояснила:

Дівчата бояться, жінки бояться тренуватися чи навіть спробувати взяти участь у змаганнях, бо... чоловіки твердять їм, що вони не вміють грати й ніколи не досягнуть чоловічого рівня майстерності. Їм страшно навіть почати.

А коли жінки все ж починають брати участь у кіберспортивних змаганнях і виграють, їх маргіналізують. Ось що я почула від спеціаліста з розвитку кіберспортсменів: «Якщо жінка має низькі показники в грі, це нормально, бо вона ж „дівчинка“. Не жінка навіть, „дівчинка“: сумирна, маленька, недосвідчена. От із таким хижацьким, принизливим ставленням стикаються жінки».

Професійна кіберспортсменка пояснила, що діється в кіберспортивних командах вишів: «У коледжі я була єдиною дівчиною в команді. Було чітко встановлено, що в команді може бути лише одна дівчина, і з цього всіляко намагалися отримати зиск».

Чому це важливо?

У вишах усе частіше з'являються стипендії для гравців. Однак жінки й дівчата не можуть їх отримати і скористатися їхніми перевагами.

Національна кіберспортивна асоціація вищих навчальних закладів видає стипендії на 16 млн доларів США щорічно. І ці стипендії пропонують близько 115 коледжів та університетів.

На додачу до обмеженої участі і грошових втрат є ще негативний наслідок браку жіночих рольових моделей у кіберспорті. Це наче зачароване коло: важко стати кимось, кого зроду не бачила. Найоплачуваніший кіберспортсмен — Йохан «N0tail» Зундштайн — заробив за свою кар'єру приблизно 7 млн доларів США, а найоплачуваніша кіберспортсменка — Саша «Scarlett» Гостин — лише 300 тис. доларів США.

Участь у кіберспортивних змаганнях має свої переваги. Дослідження пов'язують із нею пов'язують підвищення самооцінки, технічної грамотності й відсотку студентів, що закінчують виші, а також розвиток візуально-просторового мислення і змістовності суспільних стосунків.

Участь у кіберспортивних змаганнях також добре вписується в контекст здобуття освіти й побудови кар'єри у STEM-галузях (наука, технології, інженерія, математика).

Чи можуть жінки змагатися з чоловіками?

Жінки й дівчата довели, що можуть змагатися й перемагати чоловіків на змаганнях найвищого рівня. Наприклад, у 2019 році Лі «Liooon» Сяомень стала першою жінкою, що перемогла у світовому суперфіналі Hearthstone Grandmasters. Тіна «TINARAES» Перез зайняла перше місце на чемпіонаті Twitch Rivals: TwitchCon Fortnite Showdown 2019 року. Джанет «xChocoBars» Роуз зайняла перше місце на турнірі Twitch Rivals: League of Legends 2019 року в складі команди EZ Clap. Кім «Geguri» Се-Єон у 2019 році ввійшла до списку лідерів нового покоління журналу Time Magazine як найуспішніша кіберспортсменка в традиційно чоловічих дисциплінах.

Що університети можуть з цим зробити?

Кіберспортом цікавляться багато жінок і дівчат. Приблизно 48% жінок грають у відеоігри, які можна вважати кіберспортивними дисциплінами. Серед жінок віком від 18 до 29 років цей відсоток навіть вищий — 57%. Жінки приділяють іграм, перегляду ігрових стрімів та змаганням у середньому 15 годин на тиждень. У 2019 році, 11 млн жінок дивилися стріми на Twitch.

Американські коледжі й університети, що отримують федеральну підтримку, зобов'язані забезпечити рівність доступу до освітніх програм та активностей, які нею фінансуються, а також рівність можливостей у їхніх межах. Цього вимагає Розділ 9 поправок до закону про освіту 1972 року, який забороняє дискримінацію за ознакою статі.

Директор кіберспортивного підрозділу Університету Юти Ей Джей Дімік зазначив у розмові зі мною, що «коли йдеться про кіберспорт у вишах, впадає в око брак уваги до проблем репрезентації та різноманітності, а також потреба в нагляді й докладній перевірці відповідності вимогам 9-го розділу».

Перші ініціативи зі створення інклюзивного середовища для жінок і дівчат у кіберспорті вже запущені. Team Liquid — професійна кіберспортивна організація, заснована у 2000 році за участі команд з усього світу — у січні оголосила про створення цільової робочої групи з питань різноманітності та зробила зірку Жіночої національної баскетбольної асоціації та кіберспортсменку Еріал Паверс своєю першою представницею з питань різноманітності.

У вересні 2020 року банк PNC Bank та кіберспортивна команда Pittsburgh Knights створили Керівний комітет жінок у кіберспорті для пошуку розв'язання проблем гендерної рівності в кіберспортивній галузі.

Ці ініціативи свідчать про те, що ситуація в кіберспорті змінюється, а також про намагання включити в кіберспортивне середовище жінок і дівчат. З подальшим розвитком кіберспорту у вишах, освітні заклади не повинні нехтувати власною роллю для створення рівних можливостей для всіх.

Переклад матеріалу належить Українській Професійній Кіберспортивній Асоціації. Якщо ви бажаєте ознайомитися з оригіналом, то ця та інші статті автора доступні за цим посиланням.